Sympathie voor plan om fregat naar een vrouw te vernoemen

Posted on Posted in Post

Prima plan om een marineschip naar een vrouw te noemen. Die reactie geeft de marinebond KVMO op een suggestie van Kamerlid Tom van den Nieuwenhuijzen.

Defensie kan een nieuw M-fregat vernoemen naar ’stoere vrouwen’ meent GroenLinks. Voorzitter Rob Pulles van de marineofficierenvereniging: „Het lijkt me een prima plan, zeker als je kiest voor een naam van een voor Nederland en de Koninklijke Marine markant persoon. Zoals de suggesties die al gedaan zijn voor de eerste Marva of de vrouwelijke Ridder Militaire Willemsorde.”

Bij Koninklijk Besluit is vastgelegd dat de Nederlandse vloot altijd een schip in dienst moet hebben dat Van Speijk heet. Nu heeft een M-fregat die naam; dus alleen de naam van het tweede fregat komt vrij.

Maritiem historicus Graddy Boven vindt dat een vrouwennaam wel genoeg gewicht in de schaal moet leggen.

 

Boven: „Er zijn veel marineschepen met vrouwennamen. Ik denk aan ’Heldin’, ’Irene’, ’Iris’, ’Koningin Emma der Nederlanden’, ’Margriet’, ’Maria Reigersbergen’, ’Pia Marijcke’, ’Prinses Amalia’, ’Prinses Maria’, ’Prinses Sophia’, etcetera. Kortom, de marine is door de eeuwen heen niet in gebreke gebleven om schepen een vrouwennaam te geven”, aldus de museumconservator.

Bron: Noordhollands Dagblad/Helderse Courant

Onderschrift foto: Francien de Zeeuw (m) en andere Marva’s.
ARCHIEFFOTO/DEFENSIE

Marinerestaurant Kombuis van Witte Raaf is nu coronaproof

Posted on Posted in Post

Hij werd door een adjudant van de logistieke dienst rondgeleid door de spic en span gepoetste keuken. Kramer toonde zich onder de indruk. Op Twitter meldt hij: ’Mooi eindresultaat waarmee de stichting Witte Raaf nog beter haar service en diensten kan verlenen voor ons personeel en de boordplaatser voor wie de Raaf toch een thuishaven is’.

DEN HELDER De Witte Raaf, het belangrijkste marinerestaurant op de Nieuwe Haven, is coronaproof gemaakt.Viceadmiraal Rob Kramer verrichtte de opening van het kombuis, zoals de keuken bij de marine genoemd wordt.

 

Bron: Noordhollands Dagblad / Helderse Courant

Foto: GEORGE STOEKENBROEK

Eed of belofte voor burgers

Posted on Posted in Post

Naast militairen leggen ook burgermedewerkers van Defensie de eed of belofte af.

Bij de marine werken momenteel 2589 burgers, de meesten in Den Helder. In de Dukdalf op Willemsoord ondergingen vijftig burgermedewerkers de plechtige ceremonie.

Zij konden kiezen uit een eed of belofte met de uiting ‘Zo waarlijk helpe mij God Almachtig’ of ‘Dat verklaar en beloof ik’.

Zo wordt trouw aan de koning, gehoorzaamheid aan de wetten en onderwerping aan de krijgstucht toegezegd.

Vanwege covid-19 vond de ceremonie onder sobere omstandigheden plaats.

Zo werden de burgers in verschillende shifts beëdigd om de gepaste afstand te kunnen bewaren.

Arie Booy

Noordhollands Dagblad / Helderse Courant

Marinekalender 2021 is weer uit

Posted on Posted in Post

DEN HELDER Het eind van het jaar nadert en dat betekent dat de Marinekalender weer te koop is.

De kalender met marineverhalen in woord en beeld wordt samengesteld door Jan Kaauw. De winst komt ten goede aan twee doelen. Dit jaar zijn dat de Traditiekamer van de MLD op de Kooy en Mahu Varend Erfgoed van de marine. Beide organisaties kunnen vijfhonderd euro tegemoet zien als de kalender goed verkoopt. Blijft er na aftrek van kosten nog geld over dan gaat er een bedrag naar de Bonaire op Willemsoord.

Kaauw: ,,Editie 2022 kost met verzenden erbij 12,75 euro. Wie de kalender afhaalt is 8,75 kwijt. Hij kan besteld worden via de website: marinekalender.nl.’’ Volgens de maker is een reeks fascinerende verhalen te lezen op de kalender en de website. Zoals over de Bonaire. In 1877 is het schip in dienst gesteld als schroefstoomschip.

Bron: Noordhollands Dagblad/Helderse Courant

Weer uitstel in keuze nieuwe onderzeeboot

Posted on Posted in Post

DEN HELDER Het rapport van de Algemene Rekenkamer over de aanschaf van onderzeeboten is niet op tijd klaar voor de Tweede Kamer.

’Zucht! Extra vertraging’, meldt marineman Rob Pulles op Twitter. Pulles is de nieuwe voorzitter van de KVMO, de bond van marineofficieren. Van alle dossiers rond vervanging van marinevaartuigen staat de meeste druk op de aanschaf van onderzeeboten. Er zit nu eenmaal zeven jaar tussen het tekenen van een contract en de ingebruikname van de eerste boot.

De eerste boten van de Walrusklasse bereiken het einde van hun levensduur rond 2027. De marine is er dus alles aan gelegen om over zeven jaar de opvolger in gebruik te kunnen nemen, maar tot nu toe is er sprake van vertraging en uitstel.

Eind vorig jaar stuurde het ministerie van Defensie een zogenoemde B-brief naar de Tweede Kamer. Dat betekende dat de overheid gekozen had om nieuwe onderzeeboten aan te schaffen. Maar vervolgens kondigde de Algemene Rekenkamer een onderzoek aan om te verzekeren dat de belastingcenten op de juiste wijze worden besteed. De Rekenkamer zou zijn rapport begin oktober klaar hebben, maar dat is niet gelukt.

Bron: Noordhollands Dagblad/Helderse Courant, Arie Booy

Rob Bauer naar de NAVO

Posted on Posted in Post

Commandant der Stijdkrachten Luitenant-admiraal Rob Bauer is verkozen tot de nieuwe voorzitter van het NAVO-Militair Comité. Het comité maakte vrijdagmiddag 9 oktober bekend de voorkeur te geven aan Nederlands CDS boven zijn Poolse ambtgenoot, generaal Rajmund Andrzejczak.

In de zomer van 2021 draagt Bauer zijn huidige functie over om naar de NAVO te gaan. Hij neemt het stokje over van Air Chief Marshal Sir Stuart Peach die sinds juni 2018 deze functie bekleedt. Het MC is het belangrijkste en tevens een na oudste orgaan van de NAVO, na de Noord-Atlantische Raad. Het MC bestaat uit hoge officieren (drie ster) die hun lidstaat vertegenwoordigen bij de NAVO en vallen rechtstreeks onder de respectievelijke CDS’en/CHODs.

 

 

Hij zal zich inzetten voor de 3,2 miljoen militairen die het bondgenootschap dienen. Dat zij goed zijn uitgerust om het NAVO-bondgenootschap te beschermen is volgens hem de belangrijkste taak van het NAVO-Militair Comité. Bauer vindt verder dat de NAVO-eenheid, capaciteit en bereidheid tot afschrikking en verdediging moet tonen. Want alleen op die manier is de veiligheid voor de inwoners van NAVO-landen te behouden. Zeker nu er politieke machtsverschuivingen zijn en er sprake is van complexere veiligheidsdreigingen.

In de rol van voorzitter MC wordt hij de belangrijkste militaire adviseur van de Secretaris Generaal van de NAVO.

Bron: Defensie/NAVO , Twitter bericht STAS 

Tenue vertraagd door conflict met leverancier

Posted on Posted in Post

DEN HELDER  Marinemensen lopen in de nabije toekomst in een blauw camo werkpak. Met camo worden de vlekken van camouflagekleding bedoeld. Volgens marinecommandant Rob Kramer betekent het nieuwe werktenue een verbetering van de arbeidsomstandigheden.

Viceadmiraal Kramer: ,,Door juridisch getouwtrek is vertraging ontstaan, maar de nieuwe kleding is zonder meer een verbetering ten opzichte van het huidige pak.” Er zullen ook nieuwe, op het oog dikkere jassen worden verstrekt, maar die zijn dan weer in effen blauw.

Defensiebreed wordt gewerkt aan nieuwe kleding voor militairen. Dat er vertraging is ontstaan komt doordat een van de bedrijven, die afgevallen is bij de order voor het Defensie Operationeel Kledingsysteem, het er niet bij heeft laten zitten en een gerechtelijke procedure heeft aangespannen.

Te lang
Viceadmiraal Arie Jan de Waard is binnen Defensie verantwoordelijk voor het hele kledingproject DOKS. Hij stelt op Twitter: ,,Ik realiseer mij zeer dat door allerlei oorzaken DOKS veel te lang duurt. Klem is dat het een meerjarige aanbesteding is met een behoorlijk prijskaartje waar de hele markt op aast. We hebben nu een kort geding van één van de aanbieders’. De Waard voegt toe: ,,We willen beslist bij de juiste kleding uitkomen en niet op juridische gronden worden gedwongen de verkeerde te kopen.”

Er bleek een en ander te rammelen qua procedure, dus heeft Defensie het project stilgelegd en wordt een vertraging van een jaar verwacht. Vanaf volgend jaar wordt de eerste kleding verstrekt. Aan welk krijgsmachtdeel is nog niet bekendgemaakt.

Volgen Jaime Karremann van Marineschepen.nl is het langer wachten op het werkpak ook voor België een domper: ,,De Belgische marine had ‘gezien de vergaande samenwerking’ eerder besloten om dezelfde nieuwe uniformen aan te schaffen als Nederland.” België had verwacht dit jaar het pak te testen, maar dat gaat niet lukken. Het effen blauwe boordtenue dat de Koninklijke Marine nu gebruikt is in 2006 ingevoerd.


Militairen van het Korps Mariniers, land- en luchtmacht dragen al langer werkpakken met camo-patroon. Het is voor het eerst dat de vlekken nu ook massaal op schepen, de havens en in marinekazerne gedragen gaan worden. Nederland is daar niet uniek in, want ook zeelui van Australië, Roemenië en China gaan gekleed in camo. De US Navy is er juist weer van afgestapt. Volgens critici was het camo-pak te dik en ook gevaarlijk omdat een sailor die in zee viel slecht gezien kon worden door de camouflage.

Los van de camo-kleding is nieuwe nat- en koudweer overkleding besteld bij Sioen, een leverancier van werkkleding. Het nieuwe tenue is aangeschaft om het personeel op de kade en aan boord beter te beschermen tegen nat en koud weer. De huidige parka die men over het dagelijks werkpak draagt, voldoet niet meer aan de functionele eisen. Het nieuwe tenue heeft een parka en een broek in de kleur donkerblauw, waarbij de parka is voorzien van een inritsbare isolatiejas. De nieuwe parka’s en broeken zijn naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 beschikbaar.

Arie Booy

Bron: Noordhollands Dagblad/Helderse Courant

Foto camo patroon: Defensie

Kunsttransport Zeventiende-eeuws schilderij

Posted on Posted in Post

Bijzonder kunsttransport Zeventiende-eeuws schilderij dankzij marine veilig aan muur Zeeuws museum

DEN HELDER Een bijzonder kunsttransport was het vrijdag: het vervoer over zee van het zeventiende-eeuwse schilderij Schepen op de Oosterschelde bij de Zuidhavenpoort van Zierikzee door de Koninklijke Marine vanuit Den Helder naar de Zeeuws stad van het decor. Uiteraard uitgevoerd door mijnenjager Zr. Ms. Zierikzee.

Het idee daarvoor is ontsproten aan het brein van Albert Scheffers, directeur van het Stadhuismuseum in de Zeeuwse plaats. Het schilderij is in 2010 door de Rijksdienst in bruikleen gegeven aan Commandementsgebouw van de marine (Het Paleis in Den Helder). Op initiatief Scheffers is vorig jaar het plan opgevat dat het schilderij veel meer zichtbaarheid zou hebben als het tentoongesteld zou worden in het Stadhuismuseum.

Daar stemde de marine mee in. Gezien het onderwerp van het schilderij van H. Anthonissen en de plaats waar het werk in bruikleen was, vatte de enthousiaste directeur het plan op het transport door de Koninklijke Marine te laten uit voeren. In overleg met de Marine werd besloten het transport te laten uitvoeren door Zr. Ms. Zierikzee, een vaartuig van de Koninklijke Marine welke vanwege trainings- en ceremoniële activiteiten met enige regelmaat de haven van Zierikzee aan doet.

En zo geschiedde vrijdag, waardoor het schilderij over zee naar Zierikzee werd vervoerd. In de aanwezigheid van twee toezichthouders van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

In Zierikzee vond de verwelkoming van de Zr. Ms. Zierikzee plaats op de kade van de Nieuwe Haven en later op de dag was er een overdrachtsceremonie van het schilderij van Anthonissen in de Schepen- of trouwzaal van het Stadhuismuseum. Daar tekenden de directeur van de Rijksdienst, Susan Lammers en de directeur van het museum, Albert Scheffers de bruikleenovereenkomst.

De marine kan ter vervanging een ander schilderij uit de collectie van de rijksdienst kiezen.

Bron: Noordhollands Dagblad/Helderse Courant

FOTO RIJKSDIENST VOOR HET CULTUREEL ERFGOED

 

 

Museum krabbelt langzaam op

Posted on Posted in Post

 

De Tonijn is de krapste plek in het museum. (FOTO MARINEMUSEUM)

Het jaar leek nog zo goed begonnen voor het Marinemuseum. De bezoekersaantallen van januari en februari overtroffen die van begin 2019, maar toen kwam het coronavirus en de gevreesde lockdown.

Een half jaar na het sluiten van het Marinemuseum en het langzaam weer opkrabbelen uit die bizarre periode, kijkt directeur Kees Boelema Robertus in de nieuwsbrief van Vrienden van het museum terug: „We leven in rare tijden. De gevolgen van de coronacrisis zullen we voorlopig met ons meedragen.”

In een grafiek die de directeur van de bezoekersaantallen heeft laten maken is het verschil tussen vorig en dit jaar meteen te zien. Gaat de lijn van het aantal bezoekers in 2020 gestaag omhoog met een piek in de zomermaanden van bijna 20.000 gasten per maand, in 2021 knakt de opgaande lijn in maart dramatisch en is de bezoekersstroom tweeënhalve maand geheel opgedroogd. Pas in juni gaat de lijn van de grafiek weer steil omhoog om in juli op zo’n 11.000 bezoekers uit te komen.

Per 1 juni mochten de Nederlandse musea weer voorzichtig de poorten openen.

Holen
Boelema: „We kropen langzaam uit onze ’lockdown-holen’ en moesten het Marinemuseum corona-proof maken.” Volgens Boelema is er de afgelopen maanden een nieuwe routine ontstaan: „Al lerende en ons aanpassende aan de voorschriften van het RIVM en de protocollen van de Museumvereniging draaien we inmiddels bijna op routine het museum in de anderhalvemetersamenleving.”

De directeur noemt dat knap werk van de medewerkers en de vele vrijwilligers die bijna allemaal een verleden bij de Koninklijke Marine hebben. Volgens Boelema moeten zij meer moeite doen, meer uitleggen en vaker politieman spelen om de afstandsregels te handhaven. „Gevolg van dit alles is wel dat wij geen dagen meer draaien van negenhonderd bezoekers of meer. We mogen maar vijftien mensen per kwartier binnen laten. Dat heeft zijn weerslag op onze bezoekcijfers.”

Brughuis
Hoewel het Marinemuseum groot is, zijn er plekken waar weinig ruimte is, zoals onderzeeboot De Tonijn. „Ook het Brughuis is slecht in te richten op anderhalve meter”, geeft Boelema aan. „De realiteit dicteert dat dit financiële gevolgen zal hebben voor de begrotingen van 2020 en 2021 die wij in goed overleg met de moederorganisatie (stichting Defensiemusea, red.) zullen moeten absorberen. Daar zijn we nu mee bezig.”

De museumdirecteur constateert dat het zware tijden zijn, maar ziet ook lichtpunten: „Het is prachtig om te zien dat we met team Marinemuseum in een rare tijd kans hebben gezien om veilig museumbezoek mogelijk te maken. Er is echte veerkracht en inzet getoond door velen. Er gebeuren goede dingen. Daarop bouwend, wandelen we nog immer met opgeheven hoofd en rechte rug het derde kwartaal in.”

 

 

 

 

 

Arie Booy

Bron: Noordhollands Dagblad/Helderse Courant

Foto: De Tonijn is de krapste plek in het museum. (FOTO MARINEMUSEUM)

Koninklijke Marine trekt lessen uit drama waarbij twee mensen om te leven kwamen

Posted on Posted in Post

Het opstijgen en landen van helikopters wordt weer geoefend op marineschepen. Hier op Zr.Ms. Groningen.

De gedwongen pauze in het vliegprogramma na het tragische ongeval met de maritieme NH90 helikopter in de West is voorbij. De marine oefent weer, doet helikopterkwalificaties en ook in de West wordt er met een helikopter gewerkt, zij het voorlopig met een Britse.

Het ellendige ongeluk met de boordhelikopter van Zr.Ms. Groningen waarbij twee marinemensen om het leven kwamen, gebeurde op 19 juli bij Aruba en zorgde ervoor dat het vliegen met de NH90 werd gestaakt omdat niet duidelijk was wat het neerstorten in zee veroorzaakt had. Begin augustus wezen de eerste resultaten van de onderzoeken erop dat een technische of mechanische storing onwaarschijnlijk was. Vanwege het zomerverlof van de marine en luchtmacht leverde het opschorten van de vliegoperaties overigens niet al te veel problemen op.

De afgelopen week konden daarom op zee helikopterkwalificaties worden uitgevoerd waarbij de Johan de Witt als start- en landingsplatform diende. Vliegdekofficieren in opleiding werden door instructeurs en vliegers op de proef gesteld. Een week lang wordt op die manier het personeel in de NH90, op het vliegdek, de commandocentrale en de brug opgeleid en gecertificeerd gehouden. ,,De helikopter landt op verschillende manieren op het helikopterdek en oefent noodprocedures”, verduidelijkt een woordvoerder van de marine.

Afwisselend
Vliegdekofficier  kan een neventaak zijn. Zo mag een logistiek officier die normaal verantwoordelijk is voor de voeding van de bemanning, ook de opleiding tot vliegdekofficier volgen. ,,Het ene moment ben je de administratie aan het bijwerken, het andere moment help je een NH90 veilig landen op het vliegdek. Lekker afwisselend!”, aldus de zegsman. Het bevordert ook een grotere inzetbaarheid van het beschikbare personeel. Dat is een belangrijk argument bij de steeds kleinere bemanningen van oorlogsschepen.

 

Ook in de West vinden wederom helikopter-operaties plaats op het stationsschip Zr.Ms. Groningen. De inzet komt twee maanden na het drama waarbij vlieger Christine Martens en tactisch coördinator Erwin Warnies om het leven kwamen. ,,Een beladen moment, maar goed om weer te doen”, meldt de marinewoordvoerder. Op Facebook roept dit bericht van de zeemacht positieve reacties op van de vele volgers. Zo schrijft de Helderse Wiltrude Turnhout-Van den Bosch, die moeder is van een marineofficier: ,,Knap! In gedachten bij de Groningen.”

Eerder werd bekend dat de twee resten van het ramptoestel van de zeebodem geborgen zijn. Inmiddels zijn de romp en het staartstuk op de marinebasis Parera in Curaçao aangekomen. De wrakstukken gaan per schip naar Nederland en worden eind deze maand in ons land verwacht. De Inspectie Veiligheid Defensie gebruikt de delen voor verder onderzoek naar de toedracht van de crash.

 

 

Argus
De bemanning van Zr.Ms. Groningen oefende in de Antillen met vliegoperaties door een Wildcat helikopter van de Royal Navy aan boord te laten landen en opstijgen. De Wildcat is een verbeterde versie van de Lynx waar de marine vele decennia mee gevlogen heeft. Het toestel dat door de Groningen gebruikt werd, is gestationeerd op de Britse RFA Argus. Deze Argus is een oud beestje dat gebruikt wordt voor vliegoefeningen. Het schip is ooit gebouwd om containers te vervoeren, maar werd ten tijde van de Falklandoorlog in Britse krijgsdienst genomen. Dat conflict was in 1982 en het is toch wel bijzonder dat de Argus veertig jaar later nog steeds in militaire dienst is.

Ondanks het ontbreken van de eigen helikopter is stationsschip Groningen er de afgelopen week toch in geslaagd twee snelle boten van drugssmokkelaars de wind uit de zeilen te houden. Beide keren werd op die wijze circa 450 kilo cocaïne uit de markt genomen. In een van de boten was zelfs een kleine aap aan boord die in een mand vervoerd werd. Blijkbaar was de aap ook koopwaar. Dat er levende have gesmokkeld wordt met harddrugs is vrij bijzonder.

 

Dichterbij huis heeft een eskader van vier Nederlandse marineschepen de afgelopen weken met verschillende buitenlandse eenheden op de Noordzee getraind. Dat gebeurde bij Skagerrak en het Kattegat tussen Denemarken en Noorwegen. Het Nederlandse eskader stond onder leiding van commandeur Ad van de Sande, een rijzende ster binnen de Koninklijke Marine.

Samen trainen
,,In een eskader versterkt het ene schip het andere schip”, meldt commandant Ad van de Sande. ,,Door samen te trainen houden we de vaardigheden van de mensen op het juiste peil, ook in deze tijd van corona.”

Er vond een grote variatie aan oefeningen plaats. Van schietoefeningen op varende en vliegende drones met Stingers en de Goalkeeper, tot luchtverdedigingsoefeningen met Nederlandse F35’s en F16’s, Deense F16’s en Amerikaanse F15’s. Er werd aan de basisvaardigheden gewerkt met navigatieoefeningen en brandbestrijdingsoefeningen. Er waren vliegoperaties met de NH90 en de Cougar van het Defensie Helikoptercommando, en met de Belgische Alouette III.

De tweede week stond grotendeels in het teken van amfibische operaties op de grens van land en water. Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam lagen op de rede van Den Helder om landeenheden van het Korps Mariniers en het Stingerpeloton van de Landmacht op het strand te zetten, zowel bij daglicht als bij duisternis. Dat gebeurde met landingsvaartuigen en een Cougar helikopter.

 

Mijnenjagers
Bijna tien jaar geleden alweer werden zes van de toenmalige tien mijnenjagers uit de vaart genomen. Het ging onder meer om de Maassluis en de Hellevoetsluis. Als die tijd lagen ze te wachten op een nieuwe bestemming in de Helderse haven. Inmiddels zijn de oude schepen onderweg naar de Bulgaarse marine.

De verkochte mijnenjagers gaan op transport.

,,Ontzettend jammer”, zei oud-commandant mijnendienst Bob Roetering over het afstoten van de jagers destijds. ,,De schepen waren nog maar pas gemoderniseerd.” Het draconische besluit om de marinevloot uit te kleden, viel in het voorjaar van 2011 en maakt onderdeel uit van het miljard dat de regering op de krijgsmacht wilde bezuinigen. Door slim opereren van vlootvoogd Matthieu Borsboom viel de schade nog mee, want de ook op de tocht staande patrouillevaartuigen en de Karel Doorman konden wel binnen boord blijven.

De in de Nieuwe haven opgelegde Maassluis en Hellevoetsluis zijn verkocht aan Bulgarije. Begin deze week werden de schepen naar Amsterdam gesleept. In de hoofdstad zijn de vaartuigen aan boord gebracht van transportschip Super Servant 4 die de jagers zal afleveren in Bulgarije. De in 1984 en 1987 in dienst gekomen schepen gaan dus een nieuwe toekomst tegemoet.

Arie Booy / Noordhollands Dagblad/Helderse Courant

(Alle foto’s Defensie)